Sockenstugan

Sockenstugan ligger invid Ovikens nya kyrka och vid vägen mellan Oviken och Myssjönäset.

Den lär ha byggts omkring 1905 av överblivet virke från bygget av Nya kyrkan. Från att ha varit bostad åt kyrkvaktmästare och skollokal ägs den sedan 1984 av Myssjö-Ovikens hembygdsförening.
Här bedrivs idag aktiviteter året runt i form av kurser, studiecirklar, utställningar och föreningsmöten.

Sockenstugan rymmer en samlingslokal, kök och bakstuga samt ett litet mötesrum, och kan hyras såväl av privatpersoner som av andra föreningar och organisationer. Här finns även föreningens kansli.

Samlingslokalen med fullt utrustat kök, som rustats upp 2017, och lämpar sig utmärkt för fester och andra sammankomster för upp till 50 - 60 personer.

Bakstugan, som byggdes i samband med renovering 1985, är flitigt använd för bakning av tunnbröd. Bakugnen murades om sommaren 2011.

Många turister besöker området och då även Sockenstugan, speciellt när bakstugan är öppen under bakdagar, vid konserter och andra arrangemang i Ovikens nya kyrka och under utställningsdagar.

1:a advent firar vi i sockenstugan vi med gröt, skinkstut, glögg och pepparkaka.

Myssjö-Ovikens Hembygdsförening

Skapad av: (2012-07-21 06:50:04) Kontakta föreningen
Ändrad av: Myssjö-Ovikens Hembygdsförening (2022-09-14 20:51:34) Kontakta föreningen