Kiialastugan

Mörsils IF förvärvade den här vackert belägna stugan i slutet på 90-talet. Under många år dessförinnan har föreningen arrenderat huset av dåvarande Domänverket. Det byggdes 1932, som bevakningsstuga för "Kronans" ändamål. Trots sin ålder är huset, tack vare "Kiialastugans vänner", som underhållit och gjort förbättringar löpande, i mycket gott skick. Stugan flyttades dit från Klukshåckren av en finnländare som hette Kiiala, därav namnet på stugan.

Kiialaområdet är mycket vackert beläget vid Karl-Evenstjärnen och med utsikt över Håckervalen. Tack vare att stugan kan hyras (1997) av allmänheten, är det ett mycket populärt utflyktsmål för fiskare, bärplockare och alla som tycker om att vistas i vacker natur.

GPS koordinater: WGS decimal (lat,lon): 63.163789, 13.563178

Plats på kartan hittar ni här, öppnas i nytt fönster (klicka på ♦ i kartan så visas bilderna).

Stugan sedd från skogen.

Stugan sedd från sjön.

Bänk vid sjön.

Foto av Karl Evensson, farfar åt Kurt.

Kurt satte upp fågelholkar på stigen från Håckrenvägen till Kiialastugan. De fick ettt nummer för var hundrade meter man gått. Sista holken fick den uppmuntrande märkningen "100 m". På stugan satte han upp en "lyxmodell" med fönsterimitationer mm.

Mörsil Hembygdsförening

Skapad av: (2014-10-05 11:24:15) Kontakta föreningen