Byedolpen

En liten tjärn som ligger mellan Tövra och Sällsjövägen, en liten pärla på gångavstånd från Tövra. Trots att denna tjärn ligger så nära bebyggelsen, är det få Mörsilbor som känner till platsen. Förr i tiden var Byedolpen ett ofta besökt mål av bland andra skolbarn. Snöfria vintrar var det populärt att här åka skridskor och spela bandy. I dag är det mycket lätt att ta sig hit genom att sommartid gå stigen från Tövra eller vandra Plankvägen och vintertid följa samma väg , som är populär att köra av skoterägarna. På våren kan det bli en minnesvärd upplevelse att slå sig ner vid tjärnen, äta från medhavd matsäck och samtidigt med fikat studera fågel- och djurlivet. Här har jag vid olika tillfällen sett älg, ren, rådjur, hare sam ett enda tillfälle nio olika fågelarter. Fåglarna har ett trettiotal holkar att välja mellan, i den glest beskogade omgivningen.

WGS 84 decimal (lat, lon): 63.299150 13.638657

Plats på kartan hittar ni här, öppnas i nytt fönster (klicka på ♦ i kartan så visas bilderna)
.

Mörsil Hembygdsförening