Skogsmuseet

En s k SAK-barack, som byggdes år 1943 på Mörsils prästbords mark vid Hemtjärnen på Byvik-skogen. Den fungerade där som bostad åt skogsarbetare.

Här har stiftsskogvaktaren John Mattsson under många år samlat föremål, som använts, under skogsbruksepoken 1940 - 1990.

År 1993 erbjöds Mörsils Hembygdsrorening att mottaga såväl byggnad som inventarier, om lämplig plats kunde erbjudas på Römmen. Sedan marken röjts och grunden iordningställts, kunde flyttningen från Hemtjärn verkställas.

John Mattsson har ansvarat för både flyttning, inredning och arrangemanget till den förnämliga utställning som museet nu utgör.

Flyttningen av Bixo-logen och Skogsmuseet till Römmen, har varit möjlig tack vare att hemmansägare Ivar Taflin välvilligt upplåtit mark på sin fastighet, ror dessa ändamål.

Mörsil Hembygdsförening

Skapad av: (2013-03-17 22:46:16) Kontakta föreningen