Stenhyddan

Under "luftgäst-epoken" vandrade turister från Mörsil och Ocke till Bydalen. Vandringarna gick via Strömvallen, där man kunde övernatta, sedan  via Hållbacksbodarna och Mårdsundsbodarna. 1896 byggdes en stenhydda på Sällsjöfjället. Intiativet till bygget av turisthyddan, togs av Olof Walther i Mörsil. Uppslaget fick han sedan en grupp fjällvandrare gått vilse på fjället och i flera timmar irrat omkring omkring i det dimmiga vädret.

I Mörsils sockenkrönika finns en utförlig beskrivning om hur en stor grupp frivilliga, från både Ocke, Mörsil och Sällsjö, stod för bedriften att tigga ihop material, bära upp det på fjället och sedan åstadkomma byggandet. För några år sedan samlades en grupp frivilliga från Mårdsundsbodarnas stugägarförening samt från Mörsils Hembygdsförening vid Stenhyddan, för en upprustning och modernisering av densamma. Det är värt besväret att från Mårdsundsbodarna eller Bydalen, vandra upp till hyddan.

GPS koordinater WGS 84 decimal (lat, lon): 63.130572, 13.764397

Plats på kartan hittar ni här, öppnas i nytt fönster (klicka på ♦ i kartan så visas bilderna).

Här är gänget som byggde Stenhyddan 1896. En lista på namnen finns här.

Så här ser den ut i dag.

Här är en samling vandrare som tagit sig till Stenhyddan. Notera att både häst och musikinstrument är med. Bilden är från ett vykort.

Mörsil Hembygdsförening

Skapad av: (2015-05-03 18:27:08) Kontakta föreningen