Till Kommunstyrelsen

Uttalande

På Mörrums Hembygdsförenings Årsmöte den 15 februari 2024 togs följande uttalande:

Vi motsäger oss på det bestämdaste en avveckling av Mörrums bibliotek. Att en ort med ca 5000 invånare inte skall ha tillgång till ett lokalbibliotek är oacceptabelt. En viktig mötesplats för både unga och äldre som borde vara självklar på en ort i Mörrum storlek. Trots att biblioteket inte har möjlighet att ha meröppet i nuvarande lokal så var det över 13 000 boklån under 2023. Nu när många familjer och framförallt äldre har det kämpigt ekonomiskt är biblioteket än viktigare för att kunna ta del av lokala tidningar. Ett fysiskt biliotek är för många unga en viktig del för att lära sig läsa fysiska böcker. Detta är några viktiga argument för att behålla ett fysiskt bibliotek i Mörrum som alla( ca 50-tal )deltagande medlemmar på årsmötet yrkade bifall till.

Mörrums Hembygdsförening

Skapad av: Harriett Svensson (2024-02-20 12:27:05) Kontakta föreningen