Om oss

Vi är en aktiv och en högst levande hembygdsförening i underbara Fryksdalen. Vår hemvist är Berga hembygdsgård i Lysvik där vi också har en fastighet med ett flertal rum och ett rejält kök som vi hyr ut. Utsikten från Berga är vidunderlig med Fryken som ligger som ett smycke nedanför husen. Vi har även gratis Wi-Fi kopplat till bredband med fiberuppkoppling.

Lysviks hembygdsgård

LYSVIKS HEMBYGDSFÖRENINGEN BILDADES 1931Sockenstugan byggdes i början av 1800-talet och användes även som skola och låg strax söder om kyrkan. 1981 flyttades huset hit till Berga Gård. Byggnaden innehåller förutom storstuga, kök och två små rum även ett hembygdsmuseum på vinden.

VALBORGSMÄSSOAFTON: Firas med stor brasa och fyrverkeri. Årets Lysviking koras. Föreningen har röstat fram en eller flera personer som uträttat något speciellt för Lysviksbygden. Kyrkokören sjunger in våren och kaffe med hembakt serveras i hembygdsgården.

Image

MIDSOMMARAFTON: Vi börjar 15.00. Alla hjälps åt att klä midsommarstången med sina medhavda blommor. Under sång och musik bärs den på plats och dansen kan börja. En tipspromenad med levande sagofigurer ordnas varje år. Den är mycket uppskattad av både stora och små. I hembygdsgården serveras kaffe med hembakt bröd. Lotterier med fina vinster. Den gamla affären är öppen med glass och godisförsäljning.

Image

Midsommardansen i full gång.

Image

Tipspromenad med sagotema ordnas varje år.

Image

Gamla affären är öppen på midsommar. Här kan man köpa glass och godis.

FÖRSTA ADVENT: Första advent firas alltid på hembygdsgården med kaffe och kakbuffe, försäljning, lotteri och pepparkakshustävling.

Berga gård och vandrarhem

En herrgård med anor från 1500-talet. Nuvarande byggnad  är uppförd  1804 efter en stor brand. Den innehåller 12 rum med 40 bäddar, välutrustat kök med konvektionsugn, rymlig matsal, trevligt sällskapsrum med TV. Den har också ett Annex med 11 bäddar uppdelade på  4 rum, två kök och modern tvättstuga. Anläggningen ägs och drivs av Lysviks hembygdsförening. Den är lämplig för ungdomar då rummen är utrustade med våningssängar , men även konferens och bröllopsgård . Här får hela släkten plats att övernatta och bröllopsmiddagen kan serveras i den närliggande hembygdsgården med plats för sittande 70 personer .

Utsikt från Berga Gårds balkong med Fryken som en spegel

Matsalen Berga gård