Resa till Åsle tå, Kungslena och Falbygdens ost 2015

Den 9 september var en solig och vacker dag, en sådan dag då det känns underbart att få åka på en resa och se sig om i landskapet. Sture Forsblad rattade bussen som hyrts från Vårgårdabuss AB. Första stoppet på resan var restaurangen på Ålleberg där vi blev serverade kaffe och kanelbulle samtidigt som vi kunde se ut över den vackra Falbygden.

Nästa anhalt var Åsle tå som har Sveriges största bevarade bebyggelse av backstugor. Här hade det blivit lite strul i kommunikationen vid bokningen så guide och bokad middag uteblev. Men, som en skänk från ovan, fanns här denna dag en kontrollant från Länsstyrelsen som inventerade stugorna. Han låste upp dessa och vi kunde gå runt och se oss omkring.

Efter ca 1 tim promenad bland stugorna åkte vi till Rasta Falköping där dagens meny bestod av antingen grynkorv med potatismos eller kåldolmar med potatis och till efterrätt en pannakotta med bär. Med sallad, bröd och kaffe blev detta en god och uppskattad lunch.

Nästa inbokade aktivitet var Kungslena kyrka där medeltidsguide Rosa Qvist tog emot. Kyrkan är byggd på 1100-talet och vi fick höra om kyrkans historia genom alla århundraden och fram till idag.

Resan avslutades med shopping på Falbygdens ost där också Hembygdsföreningen bjöd på kaffe och valfritt bakverk.

Här nedan visas ett bildspel:

Resa 2015

VISA MER

Lena Bergstena Hembygdsförening

Skapad av: Marianne Svensson (2019-11-12 10:34:03) Kontakta föreningen
Ändrad av: Marianne Svensson (2019-11-12 10:34:03) Kontakta föreningen

Lena Bergstena Hembygdsförening

Skapad av: (2015-11-16 09:34:59) Kontakta föreningen
Ändrad av: Lena Bergstena Hembygdsförening (2019-11-12 10:49:35) Kontakta föreningen