Innehåll I Aktiviteter Program 2024 I Bli medlem I Kontakt

Utforska gärna föreningens hemsida www.hembygd.se/lagga. Vi tar tacksamt emot material om dagens eller äldre tiders Lagga som kan läggas ut på sidan.
Glöm inte att betala medlemsavgiften, 100 kr för enskild, 150 kr för familj. Bankgiro 842-9789 eller Swish 123 308 5826.

Välkommen till Lagga Hembygds- och Fornminnesförening

Vilka spår kan vi se idag av tidigare laggabors verksamhet? Vad kan vi utläsa ur landskapet: skogen, backarna, slätten, vägarna, byarna, gårdarna och torpen? Hur ska vårt och framtidens Lagga se ut? Hur vill vi som bor här utforma den bygd vi lever i? Det här är frågor som Lagga Hembygds- och Fornminnes­förening arbetar med.

Föreningen bildades 1946 för att bevara Väsby väderkvarn som hade sålts och höll på att försvinna från Lagga. Man lyckades, föreningen köpte kvarnen och den står kvar på sin kulle. En välkomsthälsning för dem som kommer hit från uppsalahållet och en vacker och intressant plats för den som ger sig upp på Kvarnbacken. Arbetet med kvarnen är en viktig del av hembygdsföreningens verksamhet. Nu kan vi mala mjöl när vinden driver de nya vingarna eller när en traktor kopplas till kvarnmaskineriet.

Gamla prästgården, nära Lagga kyrka, hör också till föreningen. I denna 300-åriga byggnad har vi årsmöten och studiecirklar. I februari varje år samlas vi till berättarkväll framför brasan. Vi värmer oss med uppländsk bondbönsoppa och samtalar om folk och händelser i 1900-talets Lagga.

Ett arrangemang som många deltar i är midsommarfirandet på Furuvallen, som föreningen ordnar tillsammans med Lagga Midsommarkommitté. Lövade traktorvagnar runt Lagga och sedan dans kring majstången, under­hållning och tillfälle att träffa vänner och bekanta. Ett annat sådant tillfälle är Lagga marknad, som vi nu haft i tjugo år. Ett tjugotal stånd, med produkter från trakten och skol­klassernas loppis, har samlat mycket folk på Kvarnbacken. Och så får man se hur det går till att mala i kvarnen och man kan få med sig en påse nymalet vetemjöl.

Hembygd är inte bara historia. Vi jobbar också med dagens Lagga. I samband med Knivsta kommuns arbete för att ta fram en ny översiktsplan 2016 gjorde vi en utredning ”Lagga i översiktsplanen” där våra förslag sammanfattades i följande punkter

• Fortsatt utveckling av Lagga som jordbruksbygd
• Balanserad utbyggnad av Lagga med möjlighet till lokala lösningar för vatten och avlopp
• Varierad och blandad bebyggelse, med bostäder även för unga och äldre