Vi kan stolt meddela att Ortnamn i Södertälje stad av Bo Lindwall utgiven av Kulturhistoriska Föreningen i Södertälje är Stockholms läns hembygdsförbunds nominering till Årets hembygdsbok.

Juryns motivering lyder:

Författaren Bo Lindwall har ett flertal böcker om Södertäljes historia på sin meritlista liksom ett antal verk och artiklar inom släktforskningsområdet. I samarbete med Kulturhistoriska Föreningen i Södertälje har Lindwall nu berikat den lokalhistoriska litteraturen med en omfattande genomgång av alla de namn på platser och byggnader som finns och funnits i Södertälje.

Från A till Ö, på drygt 300 sidor, serveras läsaren en noggrann genomgång av alla de namn staden rymmer, såväl de officiella som mera folkliga benämningar. Inte sällan växer texterna under respektive ortnamn ut till mindre kulturhistoriska uppsatser där Lindwalls kunskaper inom både de stadshistoriska och personhistoriska områdena kombineras på ett utmärkt sätt.

Sammantaget blir boken härigenom till en mångfasetterad berättelse om stadens historia genom århundradena. En berättelse som från slutet av 1800-talet och fram till våra dagar dessutom levandegörs av ett fint bildmaterial.

Kulturhistoriska föreningen i Södertälje

Skapad av: Per Sörås (2023-05-21 19:55:56) Kontakta föreningen