2023 års utfärd går till Österlen söndagen den 4/6
Buss avgår från Hemmansvägen, vid Familjens hus, här finns parkeringsmöjlighet vid paddelhallen för de som inte bor i byn. Avgång kl 08:30 och vi beräknas vara åter vid 18-tiden.
Första anhalten blir Krubbemöllan i Vitaby. Där serveras vi förmiddagsfika. Möllan har anor från 1400-talet. Och består idag av kvarn samt bostad med såväl verktyg, möbler och husgeråd från 1800-talet. Kvarnen var i drift fram till första världskriget. Har vi tur med vattenståndet så får vi se möllan i drift.
Härifrån kör bussen oss till Ingelsta Kalkon för lunch.
I Onslunda besöker vi Borstmuseet. Det enda i sitt slag i Sverige. Vi får veta hur man ”sätter” (dvs binder) borstar. Vi får känna på borstmaterial från olika delar av världen. Här kan du köpa ”gammaldags” varor och handgjorda borstar. (Köpte en själv för många år sedan som fyller sin funktion fortfarande. Rolfs anmärkning).
Hallbergs stenar. Tvåa bland Skånes sju underverk. På 1800-talet) högg möllaren Nils Nilsson 13 bildstenar som med 3 500 ord och bilder visar bibliska motiv. Här bjuds vi på eftermiddagsfika.
Pris: 600 kr, innefattar buss, inträde, guidning, för- och eftermiddagsfika samt lunch.
Anmälan till Bertil Kamf per telefon: 073 078 68 08 eller på mejl: [email protected] Före den 14/5, ju snabbare ni anmäler er så är det säkrare att få plats på turen.

Kulturgruppen Anderslöv och Bygden

Skapad av: Rolf Olsson (2023-04-27 17:46:53) Kontakta föreningen