Om oss

Kråksmåla Sockens hembygdsförening bildades 1981. Föreningen har valt att inte äga några fastigheter och samlingar.

Istället arbetar föreningen i huvudsak med dokumentation av föreningens verksamhetsområde som är Kråksmåla sockens geografiska område. Detta är till exempel nertecknande av berättelser från ädre personer, foton, äldre kartor m m. Skyltning av gamla torp- och husgrunder är också en viktig del av vårt arbete.

Föreningen anordnar även någon form av underhållning i samband med årsmötet. Det kan vara musikunderhållning, föreläsning av något slag som har samband med bygden, filmvisning m m. En Gökotta i maj/juni är obligatorisk. Föreningens Hembygdsafton anordnas veckoslutet efter midsommar. Detta sker en fredagskväll utomhus vid Klockaregården mitt i byn. Då är det underhållning, kaffeservering, lotterier och utställning. Det kan vara allt från gamla kopparsaker, flygfoton av fastigheter, jakt och fiskeredskap mm. Föreningen är också medarrangör vid andra evenemang i bygden, som t ex under kulturveckan på sommaren. På höstkanten träffas föreningen medlemmarna några gånger för att samtala om vårens torpvandringar.