Lite fakta om Hillerstorps gamla skola som revs 2022.

Skolan byggdes 1922.  Skolan är kvar på samma tomt men är nog flyttad lite.  Tidigare gick barnen i Kävsjö.

På första våningen  var det två skolsalar, en  för folkskolan och en för småskolan.

På andra våning fanns det en sal för gymnastik  och en för handarbeten  samt ett rum där läraren kunde bo.

I salen var det 4 klasser,  läraren hade lektion med 2 klasser och  de två andra fick gör något annat.

Elstöm är jag osäker på när den kom ,ser att 1917 togs det kontakt med Trollhättan  för att få deras ström

Uppvärmningen  vet jag inget om,  vet att fastighet på  Järnvägsgatan 19 byggdes 1921  med  centralvärme och det var ovanligt.

Den nya folkskolan invigdes 18  juni 1957  av  Landshövding Allan Nordenstam  och välkomsttal  utav fullmäktigeordförande pastor Verber Alveskog där invigningsdagen avslutades med middag på Götarps Brunn.  Man hade redan börjat flytta in i skolan den 1 mars  och barnen kom från Kävsjö och Törestorps byskolor. Invigningen hade varit en stor dag  för Hillerstorp och Gnosjö storkommun.

Hittar inget  om vilka aktivitet  som var i gamla skola efter invignigen av den nya skolan.

Detta är hämtat från Axplock 2007 samt boken som Harald Johansson skrivit där han har tagit kort på och skrivit om Hillerstorps samhälle 1900-1934.

Noterade att huset som även ska rivas i Hillerstorp på Trädgårdsgatan ( som då kallades för Lillagatan) är från 1910  och där fanns även en ladugård där de hade en ko, och det fanns ett snickeri på tomten.

Uppskattar att dessa två hus är ibland de 15 äldsta hus som finns kvar i Hillerstorp idag.

Järnvägen kom 1902 så 1905 uppskattades det att det fanns 9 bostäder före järnvägen ankomst.

Först 1930  kom det  större  förändringar då man  stensatte gator och hyfsade till det runt om kring.

.Hillerstorp i december 2022 av Eva Schönberg Ekman.

Kävsjö Hembygdsförening

Skapad av: Martin Lindqvist (2022-12-04 17:12:33) Kontakta föreningen