Om oss

Föreningen är en partipolitiskt och religiöst obunden allmännyttig förening vars huvudändamål är att dokumentera, värna om och sprida kännedom om det lokala kulturella arvet samt arbeta med aktuella hembygdsfrågor och hembygdsutveckling.

Ilsbo Hembygdsgård ligger centralt beläget på Skolbacken i byn Ilsbo, Hälsingland.

Ilsbo hembygdsförening bildades den 10 december 1952. Föreningen äger och förvaltar flera byggnader, bl.a. en förutvarande skolhusbyggnad uppförd åren 1845-48, vilken idag är huvudbyggnaden av Ilsbo Hembygdsgård.
På hembygdsgården, visas viktiga delar av bygdens kulturarv, allt från byggnader till målningar, möbler, miljöer och allehanda föremål från det gamla bondesamhället, inklusive skolmaterial och gamla dräkter och kläder.

Läs mer om hembygdsföreningens bildande här

Sockenbilder

Ilsbo hembygds- och forminnesförening äger och förvaltar ett stort antal bilder, dessa bilder digitaliseras och publiceras via sockenbilder som är en förening som ägs och drivs av hembygdsföreningar.  Sockenbilder startade 2006 i Forsa, Hudiksvalls kommun i Hälsingland.

Länk till sockenbilder hittar du här

Ilsbo Hembygds- och fornminnesförening är en del av Hälsinglands hembygdskrets.

Hälsinglands hembygdskrets är en paraplyorganisation för Hälsinglands samtliga 47 hembygdsföreningar och fungerar som en samlande länk mellan landskapets alla hembygdsföreningar.  Hälsingekretsen har funnits sedan 1924 och ger varje år ut årsboken Hälsingerunor, som kommit ut sedan 1921.

Ilsbo Hembygds- och fornminnesförening

arrangerar en årligt återkommande hembygdsdag, fester och samkväm. Föreningen driver studiecirklar, själva eller i samverkan med andra, genomför projekt för att bevara vår lokala historia och gammalt hantverk. Allt beroende på tillgång till material och efterfrågan på kurser. Varje år bjuder föreningen in elever från Ilsbo skola till en uppskattad gammaldags skoldag på hembygdsgården.  Sommartid arrangerar föreningen utflykter till kultur- och naturhistoriskt intressanta platser.Håll utkik efter föreningens planerade aktiviteter på sidan "Aktiviteter"

Vill du aktivt delta i föreningsarbetet på något sätt så är du varmt välkommen att bli medlem i föreningen.

Regler för Hemsidan

Hemsidans innehåll får kopieras för enskilt bruk. All annan användning är ej tillåten.

Kontakta någon i styrelsen

– om ni vill bidra med bilder eller lämna kompletterande fakta om bilder eller om materialet i övrigt som finns på hemsidan.

– om ni vill att någon bild ska tas bort eller om någon annan faktauppgift är felaktig, ska ändras eller tas bort.