Om oss

Hyssna Hembygdsförening är en riktig pärla i Västergötland med sina 620 medlemmar. Vi är stolta över att vara en enande kraft i vår hembygd. Vår främsta uppgift är att bevara och vårda vårt historiska arv, och vi har privilegiet att ha hand om tre fantastiska byggnader från 1800-talet.

Om du besöker oss kommer du att stöta på några riktiga skatter. Hembygdsmuseet tar dig tillbaka i tiden och ger dig en inblick i hur livet var förr. Lockö Kvarn spelade en betydande roll för bygdens jordbruk och livsmedelsproduktion. Den användes för att mala spannmål till mjöl och var en viktig resurs för bönderna i området. Korsås Augustas ryggåsstuga ger en unik glimt av hur människor bodde och levde i förra sekelskiftet. Och låt oss inte glömma stenvalvsbron vid Gamla kyrkan, ett imponerande byggnadsverk som ger en atmosfär av historia.

Vi är inte bara stolta över våra byggnader, vi har även bidragit till att sätta Hyssna på kartan nationellt och internationellt genom vår berömda Hyssnaleden. Den har blivit en symbol för vår bygd och ett populärt resmål för vandrare och naturälskare. Att vandra längs Hyssnaleden är att uppleva vår vackra natur och känna historiens vingslag samtidigt.

Ett annat stolt ögonblick för oss var när vi släppte jubileumsboken "Bilder från Hyssna" år 2017. Den hyllades som Årets hembygdsbok och firade våra 70 år som förening.

Vi är glada att kunna dela vårt Hyssna med alla som besöker oss och vi ser fram emot att fortsätta bevara och berika vår hembygd för framtida generationer. Tack för att du är en del av vår gemenskap och för att du hjälper oss att skapa en ljusare framtid genom att hedra vår historia.