Om oss

I hjärtat av Huså by, med Åreskutan och Kallsjön som fond, ligger Huså Herrgård. Det är en vacker och ståtlig byggnad som drar till sig besökares blickar och nyfikenhet.

Det här är Sveriges nordligast belägna herrgårdsbyggnad och den enda herrgård i fjällmiljö, vilket gör den unik. Under sommaren 2006 färdigställdes byggnationerna av de båda flyglarna som återskapats efter originalen som revs på 1940-talet, vilket har skänkt ytterligare prakt och fullkomlighet åt miljön runt herrgården.

I dag drivs verksamheten på Huså Herrgård av föreningen Huså Herrgård Ekonomisk Förening. Restaurangen/caféet är öppen/öppet kontinuerligt under sommaren, och för beställningar övrig tid av året.

Föreningen har som mål att bevara den befintliga kulturmiljön och att fortsätta upprustning och utveckling av Huså Herrgård och tillhörande byggnader, samt att jobba för en ekonomisk hållbarhet så att husåborna fortsättningsvis kan använda sin herrgård som träffpunkt och naturlig lokal för festligheter, möten och andra arrangemang. Det är även viktigt att Huså Herrgård så ofta som möjligt är öppen för allmänheten – alla skall ha möjlighet att vistas i denna unika kulturmiljö.