Om oss

Hossmo socken ligger strax söder om Kalmar och är en utbräglad jordbruksbygd uppdelad på de fem byarna Binga, Dunö, Hossmo, Rinkaby och Rinkabyholm. Hossmo Sockens Hembygdsförening bildades år 1978 och har som syfte att sprida hembygdskunskap, gemenskap och hemkänsla mellan gamla och nya Hossmobor. Föreningen vill vara en länk i en gemensam strävan att tillvarata kulturarvet och samtidigt skapa en känsla av samhörighet över generationsgränserna.

Föreningens verksamhet har skapat nya traditioner

Genom åren har olika traditioner uppstått och försvunnit. Så samlas vi till exempel till grötgille runt tjugondedag Knut och årsmöte i mars. Tillsammans med bygdens föreningar har vi ordnat julmarknader i Rinkabyholm i december och vart annat år har vi annordnat Bingadagen vid brygghuset på Stora Binga gård. Dessutom ordnar vi olika kulturaktiviteter, byvandringar, allsångsaftnar och utflykter.

Vi har även ordnat både konst- och temautställning och kyrkogårdsvandring i samband med att Vägkyrkan annordnats i socknens medeltida kyrka.

Vartannat år är vi med i Mörerundan, en konst- och konsthantverksrunda inom Kalmar kommuns alla hembygdsföreningar.

Lokaler

Vi har länge hyrt en före detta skolsal i Hossmo Skola som ägs av Svenska kyrkan. Skolsalen har varit vårt ”hembygdsrum” där vi förvarat en del av vårt material. Under 2017 tvingades vi dock att flytta ut eftersom skolan är uthyrd till en förskola som tar över större delen av lokalerna. Numera har vi vårt huvudsäte på Hossmo gård. Mycket av vårt arkiv finns dock hos Dörby församling i arkivet där.

Skolmuseum

På vinden i skolan har vi inrett ett rum som varit lärarbostad för lärarinnan där vi visar hur en lärarinna levde i slutet av 1800-talet. Rummet har kallats Frökens kammare men har nu tagits ur bruk av brandskyddsskäl. På skoltomten har vi inrättat ett skolmuseum med fullt fungerande klassrum i det gamla träslöjdshuset.

Brygghuset på Binga

Vid Stora Binga gård har vi tagit oss an och renoverar en gammal brygg- och tvättstuga där nu åter går att byka på gammalt vis. Här och i skolmuséet tar vi varje vår emot elever från Rinkabyholmsskolans årskurs 1 för att delge hur det var att leva för 100 år sedan. Det blir en dag av lek, skratt, fysiskt arbete och sträng skoldisciplin.

Sockenkrönikan

För att berätta om vår socken, både ur ett historiskt och ett samtida perspektiv, ger Hossmo sockens hembygdsförening ut en krönika ungefär var tredje år. Den första utkom 1981 och har därefter följts av krönikor 1984, 1987, 1991, 1995, 2006, 2010, 2013, 2016 och 2019.

Mer litteratur om vår socken

• Den byggnadshistoriska undersökning av Hossmo kyrka som genomfördes i samband med att krykan restaurerades sommaren 1952 kan man läsa om i  Hossmo kyrka av Armin Tuulse (utgiven 1955).
  • I Dunö – vår hembygds historia av Marie Flodbrant finns beskrivningar från 1980 – 1990-talet.
  •  De allra första hembygdsskildringarna om Hossmo i modern tid - Johan Jonssons handskrivna böcker från 1879 respektive 1880 finns att läsa här:  Johan Jonssons anteckningar från Hossmo