KALLELSE TILL EXTRA ÅRSMÖTEN
FÖR
KLOCKAREGÅRDEN IDEELL FÖRENING OCH HÖGSRUMS HEMBYGDSFÖRENING.
Efter årsmötena bjuder vi på enklare förtäring
Plats: Klockaregården i Högsrum
Dag: Lördag den 20 april
Tid: kl 15.00

Bakgrund
Under de senaste åren har vår förening (Klockaregården ideell förening) fått allt större problem, Ett dramatiskt minskat användande av våra lokaler, svagt för att inte säga obefintligt intresse från medlemmarna att ta aktiv del i föreningen. Under 2023/2024 har också den ekonomiska situationen försämrats drastiskt.
På det ordinarie årsmötet presenterades fyra olika scenarier om Klockaregårdens framtid. Dessa scenario diskuterades grundligt på mötet.
Mötet var helt enigt om att Klockaregården måste räddas och bli kvar som en resurs och samlingspunkt för bygden.
Två alternativ presenterades:
Ett: Vår förening (Klockaregården ideell förening)  upplöses och tillgångarna överförs till Högsrums hembygdsförening.
Två: En ny styrelse utses som kan vända trenden och rida ut den ekonomiska stormen.
Vid sluten omröstning fick alternativ 1 majoritet. På Hembygdsföreningens årsmöte var tongångarna mycket positiva till att genomföra en överlåtelse
Men för att Klockaregården ideell förening skall kunna upplösas, krävs ytterligare en medlemsomröstning med minst 2/3-dels majoritet för att beslutet skall gälla-
Det är detta möte Du nu är kallad till.
Omröstningen:
Röstberättigade är medlemmar som deltager i mötet. Med medlemmar avses på personer som förekom på den korrigerade medlemslista som användes vid ordinarie årsmöte. För medlemmar som ej kan närvara vid mötet kan fullmakt kan ges till annan medlem som då närvarar vid mötet.
Omröstningen kommer att ske som en sluten omröstning.
På omröstningen kommer följande fråga att ställas:
Får styrelsen i uppdrag att avveckla föreningens (Klockaregården ideell förening) verksamhet och tillgångar samt arbeta för ett överförande av föreningens samtliga tillgångar till Högsrums hembygdsförening?
Frågan besvaras med ”JA” eller ”NEJ” eller blankt.
.
Konsekvenser om JA:
Nuvarande styrelse ställer upp till omval för att genomföra samgåendet.
Ingen konkurrens mellan föreningarna om att rekrytera personer till styrelse eller att genomföra aktiviteter.
Än flera aktiviteter kan ske i Klockaregården
Beslut krävs i Hembygdsföreningen om att acceptera att ta emot Klockaregårdens tillgångar.
Klockaregården i Högsrum ideell förening upphör som förening om samgåendet kan genomföras.
Konsekvenser om NEJ:
De ekonomiska kortsiktiga utmaningarna kvarstår.
Ny styrelse får utses då den nuvarande styrelsen avgår. Detta innebär att minst tre, eventuellt fem nya styrelseledamöter behöver tillsättas.
Den nya styrelsen måste kraftfullt agera för att öka medlemmarnas engagemang och öka antalet aktiviteter.
Klockaregården kvarstår som separat förening.

Agenda:

1: Extra årsmötets öppnande
2: Godkännande av dagordning
3: Val av mötesfunktionärer:
a: Ordförande
 b: Sekreterare
c: Justerare tillika rösträknare
4: Mötets behöriga utlysande
5: Diskussion och omröstning om Klockaregårdens framtid
6: Val av styrelseledamöter och ersättare
7: Val av revisorer
8: Val av valberedning.