Nu är den här, boken om Horns kungsgård, dess natur, historia och de människor som bott på gården. Fjorton författare - där de allra flesta bor på norra Öland - har tillsammans skildrat Horn från allra första början då Hornsudden steg upp ur havet fram till idag.

Kim Teleman skriver i förordet:

”Vi som vill ge en bild av Horn, både bakåt i tiden och idag, har närmat oss uppgiften med helt olika kompetenser och erfarenheter. Geologen, arkeologen, arrendatorn, arkivforskaren, barnläkaren och övriga skribenter speglar olika sidor av den sammansatta bild som verkligheten oftast utgör. Vi har bildat en ”blandad kör” där många stämmor får klinga. Men fastän vi gestaltar verkligheten på olika sätt håller vi fast vid en gemensam grundton: det personliga engagemanget och kärleken till den här platsen.”

Boken om Horn är på 256 sidor och har ett rikt bildmaterial. Priset är 200 kr och boken finns att köpa på Företagshuset och Löttorps Boa. Även flera av de medverkande säljer boken, t ex Jürgen Ewel i Ålkistan och Eva Hall i Kohagslyckan. Bilden ur boken är fotograferad av Eva Hall.

Högby Hembygdsförening

Skapad av: Mats Bergman (2020-06-09 08:20:07) Kontakta föreningen