Sanna Jordansson, ordförande på Trankil hembygdsförening, skriver om vad hembygd betyder för henne och hur föreningen möter deras "hembygdare".

Ditt svar kommer vara unikt på sitt sätt; likt träden i skogen, doften från din barndoms sommar, stoltheten du känner när du får lov att visa upp, ja din egen hembygd.

Hembygd för mig är framförallt en känsla av att tillhöra något som är större än min egna värld. Att tillhöra något som är både äldre, yngre, och som kommer finnas kvar långt efter mig. Min hembygd är något jag är med på att skapa, där jag känner mig hemma, och där jag kan vara mig själv.

Social Media & Social Samvaro

Jag vill dela min hembygd med så många som möjligt, och jag vill att vi alla kan möta vår hembygd på ett sätt som känns meningsfullt för oss. Det är en plats som har oändligt med rum för alla som känner en tillhörighet, och nyfikenhet.

Så hur möter vi i Trankil våra ”hembygdare”? Jo vi har viljat ta plats, och skapa både samtids-och framtidshistoria, med rötter i vår fantastiska brukshistoria, med skogen, naturen, och sägnerna som närmaste grannar. Och vi vill ha roligt! Vi har viskvällar, vandringar, nävgrötsfester, musik, troll och tomtar!

Image

Det traditionella sättet att möta en hembygdsförening är ju genom hembygdsgårdar, historiska föredrag, kanske en vandring i din bygd. Vi ville göra allt det och mer! Så vi startade en Instagram sida där vi kan nå ännu fler nuvarande och framtida hembygdare. För visst är det så att vi kan känna tillhörighet med en plats även om vi inte strövar i dess miljö dagligen!

Image

För att hembygdsrörelsen inte bara ska överleva men också frodas så måste vi tänka nytt! Vi måste göra hembygd mer tillgängligt och lyssna ordentligt på svaret till frågan:

"Vad är hembygd för dig?"

Image

Ni kan följa dem på deras instagram: @trankilhembygdsforening
Deras hemsida hittar ni här: Trankil hembygdsförening

HEMBYGDSBLOGGEN