Boken "Hanhals - Vår Hembygd" finns nu till försäljning och kostar 350 kr.

Den finns att köpa vid Hanhals hembygdsgilles aktiviteter, genom någon av gillets Styrelsemedlemmar samt på Nordhallands hembygdsmuseum.

Citerad text från bokens Förord, som beskriver innehållet:

Det är en samlingsvolym av artiklar som har publicerats i Nordhallands Hembygdsförenings skrifter ”Vår Bygd” mellan 1918 och 2023 och återges i denna bok i kronologisk ordning. Dessa artiklar berör Hanhals socken på något sätt. De har skrivits av en person från Hanhals, Hanhals kan vara omnämnt i artikeln eller den kan på annat sätt beskriva något från en grannsocken som även var vanligt i Hanhals. Ett sådant exempel är ”Några folklekar från norra Halland” som beskriver en allmogekultur som var vanlig i socknarna på landsbygden i början av 1920-talet och senare. Ett annat exempel är ”Minnen från beredskapsåren”. Denna artikel beskriver norra Halland under krigsåren.
I boken kan vi följa delar av Hanhals sockens historia under en dryg hundraårsperiod. Sjuttiofyra längre eller kortare artiklar tar upp exempelvis byggnadskultur, jättegrytor, galgbacke, vägar, milstenar, posthistoria, dansbanor, spelemän, konstnärer, skolor, kyrkor och mycket annat.

Hanhals hembygdsgille

Skapad av: Anita Carlsson (2024-04-15 17:01:01) Kontakta föreningen