På söndagsförmiddagen den 10 september samlades ett tjugotal intresserade hembygdsvänner på Radiostationens parkering för att gå med på vår byavandring i Gårdshjörne och Tjärby. Vi förflyttade oss till Karl-Bertilsa i Gårdshjörne, där vi parkerade bilar och cyklar samt fick en liten introduktion om laga skiftet år 1868. Vandringens första stopp var Albanusa, sedan följde vi vägen bort till Massa och fick på båda ställena höra om släktena som bott på där och var gårdarnas placering före laga skiftet. Vid  "vägskälet", Bockastena, pausade vi och talade om Storaberg, Bollers och Öxnamossa.  Från Bockastena vek vi ner mot Storebörs där också Nygård, Karl Edvalds och Jakob Brors avhandlades. Efter en liten bit på stora vägen gick vi fram till Gårdshjörne, Nelsa, där också Karl-Ivars och Nelsanders historia berättades. Efter en kaffepaus i gräset, vandrade vi åter till Karl-Bertilsa. Där en mycket intressant och bitvis tragisk historia berättades om tidigare släkten och hur Karl-Bertils mor hamnade där som piga och födde Karl-Bertil som senare köpte gården och levde och verkade där hela sitt liv.  Längs vägen fick vi också förevisat oss de fornminnen som finns registrerade i området. En trevlig förmiddag trots att grådiset vägrade att låta solens strålar bryta fram. Vi ser redan fram emot nästa vandring.

Grimetons Hembygdsförening

Skapad av: Kristin Karlsson (2023-09-11 11:22:44) Kontakta föreningen