Backstugan i Bosarp

Enligt torpinventeringarna i Glimåkra socken 1960-1964 byggdes torpet i början av 1860-talet av Sven Persson Nordkvist. Under andra halvan av 1800-talet och de första decennierna av 1900-talet byggdes 32 torp och 8 backstugor i Görbjörnarp och Bosarp med omgivningar. Av de åtta backstugorna finns idag bara Boalta-Månsas kvar.

Backstugor fanns i två olika huvudformer; dels där ena gaveln och någon av långsidorna vetter ut mot gårdsplanen och där ingången alltså är placerad på gaveln och dels där hela ena långsidan och delar av gavlarna är ingrävda i backen och ingången är placerad på den fria långsidan, i regel mitt på långsidan. Backstugan i Bosarp tillhör den senare, i våra trakter, lite ovanligare formen.

Denna primitiva lilla stuga har under åren rymt många olika människoöden. Sven Nordqvist bodde där med sin familj till 1888, då de flyttade till Glimåkra by på nr 3.

Image

1888-1894 beboddes stugan av Nils Åkesson med hustrun Ingar. Sedan flyttade Måns Svensson (Boalta-Måns) med hustru Hanna och en stor barnaskara in i backstugan. Måns hade fått gå ifrån sin gård i Boalt, härav namnet ”Boalta-Måns”. Han hade då varit bonde i Boalt sedan 1878. Hustrun dog 1925, och 1927 flyttade han till en av sina döttrar i Glimåkra. Måns dog 1933 - 90 år gammal.

Sedan stod stugan tom i tio år. 1937 flyttade Albin Bengtsson, född 1894 i Tockarp, till stugan där han bodde till sin död 1961. Han var den siste som bodde i denna primitiva bostad.

Image

Efter att ha stått öde och tom några år intressera sig Bernt Svensson i Ekeröd för stugan och han samlade allehanda ting från gången tid. Det var också Bernt som skötte Boalta-Månsas.

Backstugan i Bosarp inköptes 1961 för 300 kronor av Glimåkra Natur- och Fornminnesnämnd, 1973 ombildad till Glimåkra Hembygdsförening. Stugan försäkrades mot brand och stöld samt reparerades. Den stod dock, och står fortfarande, på ofri grund, vilket innebär att vi bara äger huset men inte tomten.

Image

Under åren förekommer Backstugan i Hembygdsföreningens protokoll med renoveringar, men också med uppgifter om många besökare. 1993 gjordes ”en ny fasad på framsidan, målning, lagning av skorstenen uppröjning av buskar och kvistar omkring byggnaden” av två ALU-arbetare. Dessutom renoverades dörrar till ladugården. 1995 gjordes ”omläggning av golv, väggar, tak, samt fogning av en stenmur, och tillverkat ett nytt brunnskar”.

”Vad skall vi göra med Backstugan” är en diskussion som blommat upp med jämna mellanrum.tills det 2014, kom intresserade som ville ta itu med Boalta-Månsas:

Stugan behövs som ett trevligt besöksmål i anslutning till Skåneleden och nära Trollabackarna. Men framför allt behövs stugan som ett historiskt vittnesmål om fattigdom och svåra förhållanden i Sverige under sena 1800-talet. Åsikten är att stugan så långt som möjligt bör återställas till det utseende och skick den hade då den var bebodd, både utvändigt och invändigt. Utvändigt är det stora projektet att lägga om taket till gammeldags ”sticketak”. Invändigt handlar det om storstädning och att försöka inreda så som det var när en hel familj bodde här. Speciellt köket är en sevärdhet med sin öppna häll och hål rakt upp genom skorstenen.

Stugan ligger en bit in i skogen strax norr om byn i Bosarp. Inga fasta öppettider finns utan visas enligt överenskommelse. Kontakta Inge Olofsson 044-426 67.
Bilder tagna av Jan Bengtsson 2008 förutom den svartvita som Allan Nilsson i Häggeryda har tagit någon gång på 1950-talet.

Glimåkra Hembygdsförening

Skapad av: Tord Persson (2018-11-07 20:53:14) Kontakta föreningen