Årets notdragning efter strömming 2022.

Lördag 28 maj fångades det strömming på traditionellt vis med not vid Frönäs på Gålö. Metoden används varje år för att visa, och behålla, det gamla sättet att fånga fisk på. Mest var man ute efter strömming, även om annan fisk välkomnades i fångsten. I år blev fångsten ca 50-60 kg. Våg används inte så viktuppgiften är osäker. Strömmingen var till sitt format allmänt mindre än vanligt. Vilket gjorde vår ickerökande rökare till en icke rökande fiskrökare.  Dessutom ovanligt mycket nors i noten.  Vädret var till en början bara mulet, men övergick sedan till regn. Vinden måttlig omkring nord. Åskådarskaran var mindre än vanligt, troligtvis beroende av SMHIs mulna prognos. Men alla fick sin andel av fångsten. Den delas nämligen ut gratis till besökarna. Det ingår i tillståndet att få bedriva denna sorts fiskemetod. Därefter hängs noten upp i, den sedan förra året nya, gistgården till tork. Bilden nedan visar vad en gistgård är. Men det visste ni förstås redan.

Gålö Gärsar Hembygdsförening

Skapad av: Mauritz Henriksson (2022-05-29 18:58:28) Kontakta föreningen