För några veckor sedan gjorde jag ett upprop för att få med flera medlemmar på vår Fb-sida, och vi fick glädjande nog en hel del svar. Är ni också intresserade i att bli medlemmar i föreningen får ni gärna skicka ett e-mail med namn och adress till [email protected] så kommer ni att få en faktura på medlemsavgiften 120 kr.

Som alla föreningar har vi svårt att få yngre generationer att engagera sig ideellt i samhället, något som jag tror blir mer och mer aktuellt eftersom våra skattepengar inte kommer att räcka till den välfärd vi vant oss vid.

Det vi i Falkenbergs Kultur- och Hembygdsförening i första hand vill arbeta för är att bevaka vårt kulturarv i miljöer och byggnader, något som verkligen känns angeläget då befolkningen ökar snabbt och byggandet därmed ökar. Några exempel där vår påverkan varit positiv är bl a Sjöbergska laxrökeriet vid Hamngatan och kv Måsen.

Vi har också sedan 1994 bemannat Hembygdsmuseet i Gamla stan sommartid, något vi gärna fortsätter med. P g a pandemin har vi dock inte kunnat göra detta sedan 2020 då de flesta av oss är 70+-are, men tack vare vårt goda samarbete med Rian designmuseum har de anställt en person på halvtid mot att de behållit det årliga bidraget vi fått från kommunen. Men i år känner vi att vi gärna vill komma igång igen, så är du intresserad av att ideellt ställa upp på en intressant arbetsplats är du välkommen att anmäla ditt intresse. Föreningen kommer alltså att komplettera den person som Rian anställt, arbetspassen är tis-sön kl 12-16. Det innebär alltså att man alltid är två personer i tjänst och jag kan lova intressanta dagar med nya besökare i Falkenberg såväl som återvändande falkenbergare!

Jag lägger in vår senaste verksamhetsberättelse, så får ni en uppfattning om vad vi engagerar oss i!

Falkenbergs Kultur & Hembygdsförening

Skapad av: Siv Qvarfordh (2022-03-02 12:37:23) Kontakta föreningen