Om oss

Dannäs hembygdsförening ligger i Värnamo kommun i Forshedabygdens församling. Vår lilla by ligger naturskönt vid sjön Bolmens norra ände och har ca 300 invånare. Vår hembygdspark får mest liv under sommaren, när vi har våffelkvällar där, men föreningen är aktiv även resten av året med t ex studiecirkelverksamhet och torpvandringar. Bolmendagen äger rum den sista lördagen i juli varje sommar. Då är hela Bolmenbygden aktiv med evenemang och då finns också vår verksamhet att beskåda.

Om hembygdsparkens byggnader kan du läsa mer under fliken Dannäs Hembygdsförening.

Studiecirkeln Dannäs förr i tiden dokumenterar verksamheter som funnits, t ex kvarnar, smedjor, linbastur, sågverk, hantverk,  butik- och affärsverksamheter. Dessa platser kommer att märkas ut med skyltar och på kartor med gps-koordinater. Vi ser över och nyskyltar torp och torpgrunder som finns i vår församling.

Vi är mycket intresserade av få fler foton från bygden som vi kan skanna och lägga in i vårt arkiv på www.hembygd.se  Både gamla och nya gårdsmiljöer och personfoton är intressanta.

Vi har ingen speciell sida på facebook. Sidan https://www.facebook.com/norraBolmen/ är en sida som speglar det som händer i trakten, det kan gälla Dannäs byalag, Svenska kyrkan, hembygdsföreningen eller något privat. Gilla oss gärna!

 c/o Saga Alexanderson Dannäs Linnegården 1 331 72 Forsheda
 Dannäs