Brakteat

Image

Danmarks hembygdsförening har återigen beställt några kopior av ett fornordiskt halssmycke, s.k. brakteat, ett smycke som man för cirka hundrafemtio år sedan, år 1876, fann ute på en åker i Söderby.
En brakteat, (uttalas brack-te-AT), är ett präglat runt platt hängsmycke med mönster. Kopiorna som Hembygdsföreningen säljer är gjutna i södra Sverige i sterlingsilver och överdragna med gediget guld här i Uppsala.

Guldskatten som man fann ute på åkern var mycket gammal och unik, sannolikt från folkvandringstiden, runt 400-500-talen e. Kr. Det var flera brakteater i den nedlagda skatten i Söderby som man tror har suttit ihop till ett längre halssmycke. Forskare har tolkat Söderbyskatten som en offergåva till gudarna.

Hela fyndet av guldskatten beskrivs i föreningens  årsskrift 1989 och 2005.

Köpa? Brakteaten kan köpas genom att kontakta någon i styrelsen, t ex Lilianne Zetterberg.

Kostnaden för ett hängsmycke är 2600 kronor.
Smycket väger 11 gram och diametern är 37 mm.

Danmarks Hembygdsförening

Skapad av: (2012-03-23 09:44:36) Kontakta föreningen