I nummer 11/2023 av tidskriften Populär Historia finns en intressant artikel om hur Beowulf kan kopplas till Burs och Bandlundeviken.

Beowulf är världens mest kända svensk – som knappt någon i vårt land känner till.Image

I tidskriften ”Populär Historia” nummer 11/2023 berättar arkeologen Kristina Ekero Eriksson om ny forskning kring den berömda forntida hjältedikten om Beowulf, som utmanar tidigare tolkningar och dateringar. Det berömda Beowulfkvädet har länge betraktats som ren fiktion, en hjältesaga nedskriven i England omkring år 700. Men diktverket skall istället ha tillkommit i Norden redan vid mitten av 500-talet och bygga på verkliga händelser menar arkeologen Bo Gräslund.

Beowulfkvädet anses allmänt ha författats av en kristen engelsk poet i ett kloster runt år 700. Dikten betraktas vanligen som ren fiktion.

Mot denna uppfattning vänder sig arkeologen och professor emeritus vid Uppsala universitet Bo Gräslund (och t,ex. Gad Rausing och Tore Gannholm). De menar att Beowulfkvädet har ett värde som historisk källa, och att de flesta personer och politiska händelser som nämns i diktverket har en verklig bakgrund. Beowulf uppvisar dessutom åtskilliga nordiska språkdrag som avviker litterärt från all annan fornengelsk diktning.

Bo Gräslund menar att gaeterna, det folk som Beowulf blev kung över, bodde på Gotland. Han menar också att denna gutarnas kungsgård legat vid Bandlundeviken på sydöstra Gotland vid det så kallade Stavars hus i Burs socken. Där fanns också ett av öns bästa hamnlägen under järnåldern.

Riksantikvarieämbetet har klassificerat Burs socken och området vid Bandlundeviken som en fornlämningsmiljö av riksintresse. Kerstin Ekero Erikssons beskrivning av de nya rönen om Beowulf innebär att Burs socken kommer att vara attraktivt som besöksmål även internationellt.

Hur skall vi hantera den potential för att utveckla Burs som besöksmål som skapas av artikeln?
Och hur kan/bör vi i Burs agera för att stärka marknadsföringen av vår ställning som attraktivt besöksmål och vad behöver vi göra för att kunna ta emot ett ökat besökstryck?

Mer information om Burs forntida historia och miljön vid Bandlunde finns på Hembygdsföreningens hemsida www.hembygd.se/burs. Hembygdsföreningen har utvecklat en kulturstig genom området och vill du få en guidad introduktion till miljön och dess historia så kontakta Sören Gannholm på telefon 073-898 96 11.

Här finns också en länk till en beskrivning av Burs tidiga historia.

Burs Hembygdsförening

Skapad av: Ulf Jacobsson (2023-09-28 14:11:08) Kontakta föreningen