Om oss

Hembygdsgården är vackert belägen i Lillgrytan, två kilometer norr om Brunflo, på en liten höjd väster om järnvägen fullt synlig från E14/E45. Gården har gamla anor och benämndes Lill-Grytan. Den har tidigare varit både gästgiveri och tingshus.

Hembygdsgården är också en av hållpunkterna på S:t Olavsleden, världens nordligaste pilgrimsled. Leden är cirka 580 kilometer lång och sträcker sig från Bottenhavet i öster till Atlanten i väster, från Selånger i Sverige till Trondheim i Norge. Leden går genom stora skogar, över fjäll, längs sjöar och historiska platser. S:t Olavsleden är det skandinaviska svaret på El Camino de Santiago de Compostela, den berömda pilgrimsfärden till Spanien.

Sommartid har vi café på hembygdsgården, under juli musikcafé och under augusti har vi berättarkvällar.

Här finns information om hur du kan nå oss och hur du blir medlem i vår förening.

Du kan också läsa om bygdens historia när du klickar på någon av rubrikerna. På några av rubrikerna finns också underrubriker som du ser när du klickat dig fram. Hoppas att du får trevlig läsning. Hör av dig om du hittar fel i någon text eller om du vill komplettera med något. Texterna kommer från den tidigare hemsidan och det mesta är skrivet av Sven Schylberg, som var ordförande under många år i föreningen. Jag som lagt in texten når du på: ordf(at)skanke.se    Du kan också vända dig till någon i styrelsen. Välkommen med synpunkter på såväl hemsidan som vår verksamhet! Och vi har även en sida på Facebook Brunflo hembygdsförening, där vi lägger upp aktuell information som du kan kommentera.