Grillfest vid Sockenstugan

Lördag den 12 augusti klockan 17.00. Ta med det du vill äta och dricka, grill finns på plats. Vi bjuder på kaffe och kaka. Alla hjärtligt välkomna! Väderprognosen har ju svajat den senaste tiden så kolla hemsidan och Facebook för senaste nytt!

Kapelludden - ett år i bilder

Lördag den 19 augusti öppnar fotoutställningen i Kaffestugan Himmelsberga, öppet dagligen mellan 11 och 16 under augusti samt i september fre-sön kl 11 - 16. Anne Ljung har skapat denna utställning med bilder tagna av medlemmar i hembygdsföreningen, sommargäster och besökare på platsen under maj 2022 till maj 2023.

Onsdagskafé med surr.

Onsdag 7 juni kl 19:00. Adam Norman berättar om hur hans och Saras bin producerar honung hemma i Skedstad. Fika finns att köpa.

Midsommarfirande vid Sockenstugan.

Fredag 23 juni. Klockan 11:00 börjar dansen kring midsommarstången och det är Åke med dragspelet och Jonas med gitarren som står för musiken. Kaffe och kakor finns att köpa liksom lotter. Redan kvällen innan börjar vi klä midsommarstången med björkris och innan dansen pryder vi ringarna med blomster.

Superloppis i Sockenstugan

Vi öppnar fredag 7 juli klockan 12.00, stänger klockan 16.00. Därefter öppet måndag - lördag klockan 12 - 16 hela juli, lite beroende på vädret. Välkomna!

Grillfest vid Sockenstugan

Påskpyssel i Sockenstugan.

Den 25 mars klockan 11 – 15 är barn, familjer och vuxna välkomna att påskpyssla. Vi skapar av äggkartonger, toarullar, papper och tyg och gör harar, kycklingar, påskkärringar och annat påskpynt. Materialet är gratis och vi serverar våfflor med fika!

Sagostund i Lillstugan klockan 14.

Vad vet du om tranor och Trandagen? Kom och lär dig om öländska traditioner kring tranor, och lyssna då Asta berättar en spännande saga om fåglar!

Valborg 30 april i Bredsättra.

Elden tänds klockan 20:00 och vi bjuder på korv med bröd och något att dricka. Plats: Leifs håla vid gamla Skedstadgatan, parkering vid Sockenstugan. Med reservation för regn o torka.

Vi tar tacksamt emot mer bränsle till brasan, men inga sopor, gärna kvistar, grenar och liknande.

Städdag vid Kapelludden.

Den 6 maj klockan 10:00. Tag gärna med lämplig utrustning och kanske även lite fika.

Öland Spirar i Sockenstugan.

Den 12 och 13 maj klockan 11 - 17. Vi säljer plantor, tex tomat, chili, kapkrusbär och palettblad. Lite gott att äta tex marmelad, extra goda skorpor och honung. Vävstugan har alltid mycket fint att beskåda och inhandla, även ett lotteri med egen produktion som vinster. Årets utställning visar dels en blommande vägg med färgglada dukar, och dels där traditionell vävnad möter konsten. På samma plats kan man även köpa kaffe med dopp. Lördagen Spirar och Surrar det i Sockenstugan. Adam visar hur honung blir till i Skedstad, han har även lovat att ta med sig några bin hemifrån!!! För alla intresserade, ung som gammal, blir det pyssel med blommor och insekter i fokus.

Årsmöte i Sockenstugan.

Den 14 maj klockan 17:00. Efter förhandlingen berättar Robin Petersson, Melösa/Uppsala, om sitt projekt att bevara gamla ladugårdar. Vi bjuder på något att äta.                                  Möteshandlingarna hittar du på hemsidan under "Meny".

Natur- och kulturvandring till Sörby borg.

Lördag 20 maj kl 11:00; samling vid parkeringen Bredsättra kyrka. En aktivitet i samarbete mellan svenska kyrkan och hembygdsföreningen. Tag gärna med matsäck!

Gökotta.

Lördag 27 maj kl 06:00; samling vid Sockenstugan. Sen äter vi frukost i det gröna.

*******************************************************************

Bredsättra-Sikehamns Hembygdsförening