Höstaktiviteter 2021

Sörby borg

Lördag 4 september klockan 15.

Vi träffar arkeolog Jan-Henrik Fallgren på åsen vid Kvinnön, där han kommer att guida oss på platsen för sin intressanta upptäckt. Parkering vid Åsgatans slut, men bäst att gå eller cykla.

Skördefest vid Sockenstugan

Fredag och lördag den 1 - 2 oktober klockan 11 – 17:

Varpflätan och Skördeskafferiet.

Lördag den 2 oktober klockan 12 – 17:

Lufsa med fika finns att köpa.

Sommaraktiviteter 2021

Årets midsommarfirande är inställt. Liksom i många andra föreningar har styrelsen beslutat att följa råden från regionen och avstå från vårt traditionella firande vid Sockenstugan.

LOPPIS vecka 28-29 i Sockenstugan med start måndag den 12 juli. Vi har öppet måndag - lördag klockan 12 – 16, lite beroende på vädret. Vi tar gärna emot mer loppisprylar; lämna på loppis eller ring så hämtar vi (Kjell-Olof 070-645 2617).

Vävstugan Varpflätan visar textilier i Undantaget på Norrgården, Himmelsberga museum, 28 juli klockan 11-17. Anne Ljung är vår guide.

Betald medlemsavgift i Bredsättra-Sikehamns HBF ger gratis inträde denna dag.

Föreningens uppskjutna ÅRSMÖTE äger rum söndag den 8 augusti kl 17.00 vid Sockenstugan. Mötet sker utomhus och om vädret tillåter, avslutar vi med en trädgårdsfest. Ta med egen mat och dryck, grill finns tillgänglig. Verksamhetsberättelse för 2020, verksamhetsplanering för 2021 liksom ekonomiredovisning kommer att återfinns under Meny på hemsidan.

Pandemiläget gör att vi även i år ställer in Årsmötet nu i mars och förslagsvis gör ett nytt försök senare i sommar och då utomhus. Verksamhetsberättelse för 2020, verksamhetsplanering för 2021 liksom ekonomiredovisning kommer att återfinns under Meny på hemsidan.

Valborgsmässoeldandet vid Axels i Bredsätra by har ställts in under tre år på grund av regn respektive torka. Tyvärr har obetänksamma personer passat på att använda högen som soptipp för diverse bråte. Nu måste allt åtgärdas innan vi ens kan tänka på att fira Valborg på denna plats.

Lördag 24 april klockan 10

Städdag vid Sockenstugan. Tag gärna med fikakorg och kanske en spade, kratta eller nåt.

Lördag 8 maj klockan 10

Städdag vid Kapelludden. Tag gärna med fikakorg och kanske en spade, kratta eller nåt.

Inställt! (Torsdag 13 maj - lördag 15 maj, klockan 12 - 16.) Inställt!

Loppis i Glashuset med skänkta prylar.

Vi tar gärna emot fler saker, gammalt som nytt! Kontakta Kjell-Olof (070-645 2617) för hämtning/leverans när det passar bäst.

På åsen nära Bredsätra by pågår en intressant undersökning av det man tror kan vara den saknade Sörby borg. Förhoppningsvis kan vi ordna en aktivitet på plats sent i vår under ledning av arkeologen Jan-Henrik Fallgren. Mer information kommer.

Aktiviteter 2020

Skördefesten  är som bekant inställd och vår normala aktivitet vid Sockenstugan likaså. I år bjuder vi på  höstloppis i Glashuset och Grethe med kompisar har ordnat delikatesser som vanligt. Sylt, marmelader mm finns att köpa i vårt lilla tält som placeras vid Karamelleriet eller Glashuset beroende av väder och fiberarbeten.

Öppettider: fredag 25/9 - lördag 26/9 klockan 11:00 - 17:00. Välkomna!

ÅRSMÖTE

Föreningens uppskjutna ÅRSMÖTE äger rum lördag den 8 augusti kl 17.00 vid Sockenstugan. Mötet sker utomhus och om vädret tillåter, avslutar vi med en trädgårdsfest. Ta med egen mat och dryck, grill finns tillgänglig. Vi bjuder på kaffe och kaka. Sockentrubaduren JÅ Bondesson underhåller.

Mer information inför mötet finns på vår hemsida under Meny.

Årets midsommarfirande vid Sockenstugan är inställt på grund av det rådande pandemiläget.

Program för sommaren

14 juli klockan 11.00 startar årets Loppis. Denna gång i Karamelleriets Glashus med ingång från baksidan. Öppet tisdag - fredag under juli. Vi mottager tacksamt gamla och nya prylar!

____________________________________________________________________________________________________

Dagordning, verksamhetsplan och verksamhetsberättelse för det inställda årsmötet hittar du under Meny.

Preliminärt program

Onsdag 18 mars 19:00

Gäddkafé i Sockenstugan. Kristofer Bergström och Per Larsson från Linnéuniversitetet i Kalmar berättar om ”Gäddans lek – på liv och död”. Fika finns att köpa.

Söndag 29 mars 18:00

Årsmöte i Sockenstugan. Efter förhandlingarna bjuds det på fika och föredrag där Christer Ödlund berättar om ett helikopteräventyr på Grönland.

Onsdag 22 april 19:00

Onsdagskafé i Sockenstugan. Michael Tholin och Susanne Forslund från Länsstyrelsen i Kalmar berättar om naturvårdsåtgärder på sandiga marker vid Skedeås i Bredsättra socken. Fika finns att köpa.

Lördag 25 april 10:00

Torsdag 30 april

Valborg – under planering.

Lördag 9 maj 10:00

Bredsättra-Sikehamns Hembygdsförening