Trädgårdstorp

Trädgårdstorp var ett s.k. dagsverkstorp under Tullinge gård, och från 1846 bostad åt statarfamiljer till samma gård. Omnämns första gången 1656 då riksrådet och friherren Johan Adler Salvius ägde gården. Ägs idag av Botkyrka Hembygdsgille och fungerar som hembygdsgård. Trädgårdstorp var ett s.k. dagsverkstorp under Tullinge gård, och från 1846 bostad åt en statarfamilj till samma gård. Omnämns första gången 1656 då riksrådet och friherren Johan Adler Salvius ägde gården. 1922-23 köpte ”Söderskolans elevförbund”, torpet med två tomter för att bygga en folkhögskola. 30-talets depressionstider gjorde det omöjligt att bygga skolan och sedan kom andra världskriget. Verksamheten fortsatte till 1950-talet, de äldre eldsjälarna orkade inte längre och de yngre ville inte ta över, varför dansbana och marknadsbodar började förfalla.

I början av 1960-talet fick Botkyrka Hembygdsgille köpa Trädgårdstorp med löften om att fortsätta arbetet med att bevara torpet för framtiden. Torpet och marken runt har utvecklats till hembygdsgård. Flera byggnader har flyttats hit. ”Gula paviljongen” fick övertas från ”Södra Folkparken” i Västberga. ”Logen” är det ursprungliga magasinet från Tullinge gamla station som flyttades till Trädgårdstorp då stationen bytte plats. Båtsmanstorpet ”Slätten” flyttades från Grödingevägen i Tumba till Trädgårdstorp 1970.

1970 uppfördes en bysmedja efter en modell av en gammal smedja från Tyssinge gård i Grödinge. Timret fick man från den gamla statarlängan Liselund, som låg i närheten av Trädgårdstorp. Högbrink eller ” Mor Annas stuga var ett småbrukarställe i Tumba Brink. Det låg alldeles i närheten av Björkhaga skolai Tumba. ” Mor Anna i Brink ” blev i slutet på 1800-talet och början på 1900-talet känd som den kloka gumman. Hennes riktiga namn var Anna Katarina Larsdotter, född i Grödinge 1835. Högbrink skänktes av Botkyrka Kommun och uppfördes vid Trädgårdstorp 1978.

Botkyrka Hembygdsgille

Skapad av: Botkyrka Hembygdsgille (2014-06-20 10:17:50) Kontakta föreningen