Det är en vacker lördagseftermiddag och tidigt 1930-tal. Nyförlovade paret Ingrid och Bror har tagit sig hela vägen från Bokenäs till dansbanan Änghagslund, (av en del även kallad Furulund), i Dragsmark. Fotot på det finklädda paret är taget vid grinden och infarten till Hultås, mittemot själva dansbanan. En dryg halvmil har de tillsammans cyklat längs den dåliga grusvägen. Den, som till vissa delar, senare kom att bli nuvarande länsväg 161. Varför de just denna lördag valt att cykla ända dit får vi aldrig veta.

Dansbanorna var dåtidens ”nöjesarenor” på landsbygden och användes inte enbart vid just danstillställningar. På den tiden var det få och enkla nöjen som gällde. Glädjen var därför stor hos Bokenäsborna när Martinsson från Bärfendal på 1940-talet, om än bara för en dag, slog upp sitt tält bak den numera nedbrunna ladugården på Lycke, vid Hälleparken eller ovan nämnda dansbana och förevisade gamla svenska underhållningsfilmer. Men, få är de som idag minns och har fått uppleva dåtidens filmstjärnor som Julia Cæsar och Edvard Persson eller en ukulelespelande George Formby på en riktig tältbio.

Bokenäs Hembygdsförening

Skapad av: Gunnar Olhsson (2021-05-11 09:24:19) Kontakta föreningen