Ivan Lönn har skänkt en motor som har sitt ursprung från Hagaborgs mekaniska verkstad i Blackstad som senare blev Göta Motor i Osby.
Just denna motor har legat på havsbotten i vår skärgård under många år och Ivan har lagt ner stor omsorg på renoveringen.

Hugo Pettersson, som föddes år 1872, föddes och växte upp i Blackstad. Som elvaåring började han arbeta som springpojke i Oskar Bomans Lanthandel i Hummelstad. Senare etablerade Boman en filial i Hagaborgs, Blackstad, som Hugo Petterson drev. I lanthandeln såldes även cyklar, här fanns en reparationsverkstad och en fotoatelje.
Hugo Pettersson var intresserad av teknik, bilar och motorer och startade Hagaborgs mekaniska verkstad. Omkring år 1905 tog motortillverkningen sin början.
När tillverkningen ökade behövde man större lokaler, bättre möjligheter till transporter och Hugo Pettersson flyttade tillverkningen till Osby och bildade Göta Motor. (Källa: Blackstad hembygdsbok 1998).

Ivan Lönn har skänk en, för oss här i Blackstad, unik och intressant motor med lokal historia. Ivan Lönn Motor med ursprung från Hagaborgs mekaniska verkstad i Blackstad
Stort tack, Ivan!

Blackstads Hembygdsförening

Skapad av: Blackstads Hembygdsförening (2016-11-21 20:59:04) Kontakta föreningen