Om oss

Björkö är till ytan den näst största ön i Öckerö kommun med stora orörda områden. Här finns en artrik flora med blåsippor, vitsippor och gullvivor som vanliga inslag om våren. Strövområdena bjuder besökaren på såväl öppna hagmarker som skyddande skog och släta berghällar. Idag bor ca 1500 personer på ön men under årens lopp har antalet invånare varierat. Under sista kvartalet av 1700-talet fanns det sammanlagt sexton sillsalterier och trankokerier på Björkö. Fisket utgjorde då basen för invånarnas försörjning. Idag får björköborna sin huvudsakliga inkomst från andra näringar.

Björkö Hembygdsförening vill värna och vårda hembygdens unika miljö och historia genom att föra detta kulturarv vidare till kommande generationer.

Björkö Hembygdsförening förvaltar två byggnader. Hembygdsgården som är en gammal skola och Hembygdsboa som är en sjöbod i hamnen. I Hembygdsgården finns en museiedel och en vävstuga. Där finns också utrustning för att ta tillvara på och skanna in gamla fotografier. I Hembygdsgården anordnas öppet hus varje vecka för att tillsammans titta på gamla fotografier. I Hembygdsboa visas bilder och gamla redskap om hur fisket gick till förr. Under sommarmånaderna hålls där också ett flertal publika arrangemang, bl.a. Äggostens dag.

 475 37 Bohus-Björkö
 Kolviksvägen 3, 475 37 Bohus-Björkö