En annorlunda jubileumsbok för hela familjen

Jubileumsboken finns att köpa på Akademibokhandeln i Burlövs center!
Snart även via hemsidan

Bara härads hembygdsförening fyllde 100 år mitt i Coronapandemin. Därför flyttades allt firande fram ett år och jubileumsboken kom att omfatta föreningens 101 år i kulturarvetstjänst.

Inspirerad av Allers Familj-Journal från början av förra seklet liknar jubileumsboken mer ett lättillgängligt familjemagasin än en ärevördig jubileumsskrift. Här blandas seriöst med lättsamt - från den obligatoriska redogörelsen för föreningens hundraettåriga verksamhet och historieprofessorn Dick Harrisons uppsats om krigen i Bara härad till matrecept, korsord och pappersklipp. Precis som i en riktig veckotidning finns även plats för kungligheter. Trädgårdsskribenten Gunnel Carlson berättar om ett kungamöte i Burlövs egnahem.

Genom att lära känna sin historia, förstår man bättre livet idag och kan ta med sig nyttiga erfarenheter in i den okända framtiden.

101 år i kulturarvets tjänst har fått hedersomnämnande av juryn för Sverigeshembygdsförbunds utmärkelse Årets hembygdsbok.

Image- ett uppslag i boken

Innehåll i sammandrag

Föreningens historia i årtal -*- Krig i hembygden -*-Vi trampade samma tiljor -*-Burlövs gamla prästgård som pappersklipp -*-Sköldpaddssoppa – en bortglömd favorit -*-Vävnader till glädje och stolthet -*-Folkdräkter från förr och nu -*-Tvättråd för äldre dukar, vävnader och kläder -*-Pappersdocka med Baradräkt -*-Dahliakungen -*-Tidlösa lekar -*-Korsord -*-Kvinnor i Bara härad -*-Ett minne från Spanska sjukans härjningar 1918 -*-Min far och farfar minns Spanskan -*-Mul- och klövsjukan på vers -*-Minnen och tankar om Coronapandemin -*-Om naturskydd i Sverige – en tidsresa -*-Skolbesöken på Burlövs gamla prästgård -*-Spökhistorier -*-Att låta tingen tala! -*-Gammal kunskap för en trygg och hållbar framtid -*-Ur mitt husapotek : Ur naturens skafferi-*-Tvättmedel-*-Skönhetsmedel-*-Gör din egen visp-*-Smid din egen krok

Jubileumsbok_framsida