Böckerna ” Natur och kultur i Backa” och ”Vi bodde i Backa förr ”kostar 50:- för medlemmar och 80:- för övriga, Backa gårdar kostar 120:- för medlemmar och 150:- för övriga.

Vi bodde i Backa – berättelser från förr

Backabönderna försörjde Göteborg med grönsaker under många generationer och när Backa inkorporerades 1948 och exproprierades 1963, förvandlades bygden alltmer. Åkermark asfalterades och man byggde bostäder, gator och motorväg till den alltmer expanderande Göteborg. Boken skildrar med sina 58 st berättelser livet i Backa på 1800–1900-talen. Dessa skildringar är av författarna oftast självupplevda och beskriver på ett målande sätt hur livet var i Backa, en del av vårt land som förvandlats från jordbruksbygd till storstad på en generation.

Natur och folk i Backa på Hisingen

Boken beskriver hur Backa geologiskt har bildats och dess historia fram till nutid. Korta berättelser om kyrkan, skolorna i Backa, posten, polisen, industrierna och hur man tog sig in till Göteborg över Göta älv i början av 1900-talet samt folklivet i byarna, gårdarna och torpen beskrivs och förklaras på ett initierat sätt. Boken är ett måste för den som vill lära det mesta om Backa.

Backa Gårdar

Boken ” Backa gårdar” berättar om vem som ägt dem, vem som bott där, under vilken tid samt var de legat. Även Backas skolor och affärer från förr, finns beskrivna.

Nu finns också ett personregister upprättat om alla de personer som förekommer i boken ” Backa Gårdar”. Du som kanske söker en släkting som bott på någon gård i Backa men inte vet var, kan söka i registret och förhoppningsvis finna personen. Registret tar upp namn, födelseår, ev dödsår, vilken gård vederbörande bodde på och sidhänvisning till denna gård.

Registret finns på Lärje Albogård och du kan komma dit onsdagar mellan 10-13 eller ringa 0766-321907 för att komma vid någon annan tid.

Du kan också kontakta oss via mejl, [email protected] .

Backa Hembygdsförening

Skapad av: (2015-05-06 13:12:13) Kontakta föreningen