Årets torpvandring ägde rum i Lerbäck med start vid Lerbäcks gård 15 maj kl.10.

Guide var som oftast Bo-Lennart Andersson.

Torpvandringen inleddes med att Barbro Mogren redogjorde för Lerbäcks historia. Han har även hittat en okänd torpgrund som hon visade upp.

Image

Tropvandringen forsatte till Nabben (nr 99) där vi möttes av fiolmusik. Det var Anna Mogren som spelade låtar nedtecknade efter "spele-petter". Spelepetter var en huvudfigur i Nabben och Lerbäcks historia.

Förutom Bo-Lennart berättande så informerad Lars Sandberg om att de hittat lerbränningsgropar vid strandkanten. Dessa had tillkommit när Sundholmens slott bygdes och man behövde cement till murningen.

Vandringe fortsatte via Jacobslycken (nr 26) till det gamla såget. Dar tog vi fikarast. Efter rasten tog Miles Mogren med sig intresserad till Ingriatorpet (nr 18). Han har röjt sly och snitslat så torpet gåra hitta.

Vandringen fortsatte via Rystettes (nr 19) till torpen vid Blixnabb. Där mötte Mona Andersson upp. Hon är tidigare ägare till blixnabb och använder nu ett av torpen, Lottes på blixnabb (nr 20) som sommarställe. Hon och en tidigande hyrande till torpet berättade om torpet. De 2 andra torpen Bergmans (nr 21) och Rammels-Lasses (nr 22). bsöktes men på dessa fanns endast den lilla åkerlyckan kvar.

Äspereds Hembygdsförening

Skapad av: Bo-Lennart Andersson (2022-05-16 09:57:54) Kontakta föreningen