Gunilla Pravitz

Född 1954 i Stockholm men med rötter också i Stockholms skärgård, på Värmdö. Inflyttad till Slästorp i Åsbo 1984.
Efter en examen i ibland annat folklivsforskning och socialantropologi verksam som museipedagog på Etnografiska museet i Stockholm. Därefter följde utbildning på Journalisthögskolan i Stockholm, arbete på ÖstgöraCorrespondenten, TranåsPosten och Svenska Dagbladet. Sedan decennier verksam som redaktör på Linköpings universitet, bland annat för nyhetswebben LiU-nytt.
För Vår Skola Förlag började Gunilla Pravitz att skriva arbetsmaterial för låg- och mellanstadiet på teman som Vatten, Tid, Mod, Reklam. Från Linköpings kommun kom ett uppdrag att dokumentera olika projekt kring matematik och lärande i skriften Matematikinspiration 2008. Under 2010 kom Linköpings kommun med ett nytt uppdrag, specialtidskriften Lärorik som har en inriktning på kommunens pedagogikprojekt.
För Carl Malmstens skola för skapande arbete, Capellagården på Öland, har Gunilla Pravitz skrivit två böcker. Den första kom 2007, Efter egen näbb och fason. Den handlar om skolans berömda utbildning av möbelsnickargesäller. Ett Eden i Vickleby (2010) gavs ut till 50-årsjubileet av Stiftelsen Capellagården. Boken beskriver Capellagårdens och byns kulturhistoria från vikingatid till nutid. Texten följer också skolans framväxt och spåren efter Carl Malmsten och hans pedagogiska gärning.
Tillsammans med Göran Bergengengren startade Gunilla Pravitz bokförlaget Papilio och blev därmed också verksam som formgivare till böckerna Sommabygd – människor och landskap (1992), Röster vid Tåkern (1995), Undan glömskan (1997) samt En skimrande fåra mot Tåkern (1999).
För Östergötlands länsmuseum förlag formgavs 2002 boken Stenarne läggas på himlavis.

Ett Eden i Vickleby

Efter egen näbb och fason: Möbelsnickargesäll på Capella

2007

Matematikinspiration: en samlingskrift om matematik i olika former och arbetssätt.

Åsbo Hembygds- och Fornminnesförening

Skapad av: (2016-01-04 14:30:39) Kontakta föreningen
Ändrad av: Åsbo Hembygds- och Fornminnesförening (2024-03-13 15:16:59) Kontakta föreningen