Böcker som getts ut av Arbetsgruppen Långhundraleden

Nytt ljus över Långhundraleden

- bygder, båtar och natur

Denna bok utkom 2011 och berättar om Långhundraleden och dess betydelse ur många olika perspektiv.
Här finns beskrivningar av de geologiska förutsättningar som gett upphov till leden och hur landhöjningen har ändrat landskapet. Hur man kunde färdas med båt har dokumenterats bland annat med en nybyggd kopia av ett vikingatida skepp, Viksbåten.
Leden var i bruk ännu på medeltiden, och har påverkat bebyggelsen och kulturlandskapet, vilket behandlas i flera kapitel.
Boken kostar nu bara 100 kr + porto och kan beställas längst ner på denna sida.

Svearikets tillkomst

Svearikets tillkomst är en välgjord sammanfattning av ett heldagsseminarium om Svearikets uppkomst. Dan Carlsson, Wladyslaw Duczko, Lars Gahrn, John Kraft och Mats G Larsson medverkar. En viktig bok för den som vill diskutera Sveriges tidigaste historia!

Boken kostar 50 kr + porto och kan beställas längst ner på sidan.

Tre kungar på Trälhavet

Ett spännande inlägg av Gudrun Vällfors i debatten om vikingatidens nordiska maktkamp.
Vem gömde en väldig skatt på Näs gård vid Ledens inlopp? Vem gav två guldringar till den storman som bevakade farleden vid Ljusterö?
Med källkritik och lokalkunskap är Gudrun Vällfors väl skickad att berätta om slaget vid Helgeå då tre kungar stred: Anund Jakob av Sverige, Olav från Norge och Danmarks Knut den store. Skeendets centrum: Långhundraledens mynning i Trälhavet, enligt författaren.
Pris 50 kr + porto. Kan beställas längst ner på sidan.

Långhundraleden - en resa i tid och rum

Denna bok gavs ut redan 1993 men innehåller ändå mycket spännande och relevant information. Inbunden på 286 sidor. Den är slutsåld, men går kanske att få tag på i antikvariat eller där begagnade böcker säljs.

Böckerna kan beställas här:

Namn
Adress
E-postadress
Beställning

Arbetsgruppen Långhundraleden

Skapad av: (2012-03-22 15:35:45) Kontakta föreningen
Ändrad av: Arbetsgruppen Långhundraleden (2022-03-01 13:26:25) Kontakta föreningen