Alsters Sockens Hembygdsförening har fått projektstöd för reparation av Tälleruds hembygdsgård.
Pengerna kommer från landsbygdsprogrammet tillsammans med Karlstad kommun.
Stödet från landsbygdsprogrammet finansieras delvis av pengar från Europeiska jordbruksfonden för landsbygdsutveckling.
Projektet består i reparationer, takbyte och målning av div byggnaderImage

Reparation av Tälleruds hembygdsgårds byggnader är nu avslutade (sept 2020) och slutrapport är inskickat till Jordbruksverket/Länstyrelsen.

Arbetet har varit reparation av Smedja, byte av tak, målning utvändigt, tätning av skorsten, bälg mm. Arbetet utförs av oss själva utom skorsten.

Magasinet har taket tvättats och behandlats, målning div vindskiveplåt, målning av klockstapel.

Hembygdsgården har målats om med Falu rödfärg, fönstren är målade, div fönsterglas är bytta och omkittning av nästan alla fönster.
Taket är tvättat och behandlat. Farstukvisten båda sidor är målade, Ytterdörrar har delvis fått ny panel och ommålats. Dörr till grund är omklädd och målad.
Väggar till pumphus målade och ny dörr till jordkällare är tillverkad.

Loftet har fått nytt tegeltak och riktning av detta, nya hängrännor östra sidan. Ny södergavel med ny trapp. Hela Loftet har målats med Falu Rödfärg och fönstren är målade, omkittade och delvis nya glas.

Alsters Sockens Hembygdsförening

Skapad av: Thorbjörn Svensson (2019-12-06 10:04:44) Kontakta föreningen