Nu är Älghultskrönikan och sockenkalendern klara. De finns till försäljning i Älghult, Alstermo, Fröseke, Nybro, Kalmar och Växjö. Boken går också att beställa av redaktionen. Här lite kort om innehållet i bok och kalender:

Älghultskrönikan 2023
Älghults socken runt i 80 krönikor. Ja, så är det verkligen. Sedan den första boken gavs ut 1941, har det hunnit gå åttio år med en ny bok till varje jul. Årets Älghultskrönika har ett varierat innehåll, som täcker in Hageskruv i väster till Fröseke i öster, 1600-tal till nutid och invigningar både 1923 och 2023. Ur årets bok på 368 sidor finns mycket att lyfta fram:
Sven Blomén, en Älghults Sockens Hembygdsförenings grundare 1939, startade utgivningen av Älghultskrönikan. En del av hans uppteckningar, tal, intervjuer, inspelningar och mycket, har funnits i familjens ”hemarkiv”. Nu har Folklivsarkivet i Lund, i samråd med familjen Blomén och hembygdsföreningen, påbörjat digitalisering av materialet så att det ska bli tillgängligt för alla. Karin Gustafsson, arkivchef i Lund, berättar om projektet i årets bok. Vi är glada att Sven Bloméns stora kunskap om och arbete för socknen och kommunen bevaras och stolta över att kunna fortsätta berätta i Älghultskrönikan. Ett stort tack till familjen Blomén för gott samarbete och omtanke om hembygden!

Vad mer i årets Älghultskrönika? Fem längre artiklar handlar om Hageskruv Norragård före husförhörslängderna, om släkten Johanna och Jonas Petersson i Älghult och Hälleberga, om Ruth från Vasa i Finland som kom till Gödeshult som krigsbarn, om Majbrit Nilssons minnesanteckningar från sitt liv och om lumpen på 60-talet. Bakom artiklarna står Johan Axelsson, Solbritt Karlsson, Ruth Rönngård, Majbrit Nilsson och Arne Svensson. Årskrönikorna från skolor, föreningar och organisationer har sin givna plats i krönikan. Varje år ger de en värdefull bild av livet här och nu – för lång framtid!

Älghultskrönikans ”nutidsavdelning” innehåller många fina foton av Christina Holmström. Några av dem från kyrkfest, skolavslutning, öppna hus och marknader. Hon och andra duktiga fotografer har fångat eviga ögonblick i artiklar om vätgasstationen och företagshotellet Vattenkällan i Älghult, utdelning av näringslivsmedaljer i Riddarhuset och Amo handbolls avancemang. I år startar en följetong om ”ett år som blev femtioett”. Möbelmäster Christer Lundén berättar om åren i Fröseke. Flera artikelförfattare är lokala och andra är långväga ifrån. I år skriver de om vattenkraftverk, drängens liv, soldattorp, minnen från 50-talet och lite till. Ett har de gemensamt: De berättar så att vem som helst kan läsa och bidrar till ett kollektivt minne av nu och då i Alstermo, Fröseke och Älghult.

Älghults hembygdsförenings kalender 2024
”Byggnader från förr” är årets tema i kalendern. Och vilka byggnader och foton det finns att välja mellan! Alla kan inte rymmas på tolv månader. Urvalet blir begränsat – och utmärkt! Det blir byggnader som väcker minnen, som har en särskild historia och som är helt unika! I år är vi glada att få del av både Christina Holmströms och Jutta Purtsis mysiga bilder från bygden.

Tack till alla som har bidragit till Älghultskrönika 2023 och sockenkalender 2024!

Både Älghultskrönika och sockenkalender finns att köpa på julmarknaden i hembygdsgården lördagen den 2 december. Därefter säljs böcker och kalendrar på Älghults Cykel och Sport och på Alstermo Bilservice. Krönikor säljs också på Idéfabriken i Fröseke, Bohmans i Nybro, Dillbergs i Kalmar och Cultix i Växjö. Kalendrar finns också hos Anettes Blommor och Bergfeldts frisörer.

Älghults Sockens Hembygdsförening

Skapad av: Charlott Åberg (2023-11-08 21:27:17) Kontakta föreningen