Ett 90-tal förväntansfulla personer fyllde musiksalen på Säfstaholms slott då det bjöds på mannekänguppvisning med secondhand kläder, skor och accessoarer från Vingåkers secondhand butik och Marielunds Hem och Antik i Vingåker.

Mait Walderlo från hembygdsföreningen inledde med en presentation av projektet hembygd, hållbarhet, mångfald och miljö som arrangerade mannekänguppvisningen. Därefter berättade Lars-Göran Lindskog historien bakom Vingåkers secondhand från starten fram till idag.

Konferencier var David Svensson, boende i Vingåker, operasångare med världens operascener som arbetsplats. David uppträdde själv med Till havs och lät också publiken prova på att sjunga opera i en opera-singalong som avslutning. David presenterade mannekängerna och på catwalken fick vi möta ett urval av dam-, herr-, ungdoms- och barnkläder till både fest och vardag. Det viktiga med kläderna var inte  vilket modehus de kom ifrån utan vad de kostade.

Kläder på kroppen behöver vi alla. Återbruksdagen visade tydligt att kläder i andra hand förutom att vara klimatsmarta endast via prislappen visar att de använts av någon annan tidigare!

Café Grefvens höll öppet med goda bakverk för den som önskade eftermiddagskaffe. Alla blommor kom från Strandviks Blommor i Vingåker och en del gick även att köpa. Alla kläder som visades var till salu och efter uppvisningen ringlade en kö för att betala de nya fynden.

Idén till en mannekänguppvisning med secondhand kläder kom från Metan Löfroth från hembygdsföreningen och det var också Metan som hållit i trådarna bakom arrangemanget. Metan ingår i projektgruppen för hembygd, hållbarhet, mångfald och miljö som är ett samarbete mellan Vingåkers hembygdsförening, Studiefrämjandet, Naturskyddsföreningen och Vingåker kommun. Projektet finansieras av Leander Sörmland och Jordbruksverket inom ramen för europeiska jordbruksfonden för landsbygdsutveckling.

Projektet arrangerar bland annat föreläsningar på biblioteket i Vingåker och Barnens hållbarhetsdag på Vingåkers hembygdsgård i Viala.

Nästa föreläsning på biblioteket är redan nu på tisdag då Stina Näslund och Marianne Renfors berättar om ett projekt - en vild idé - från Strängnäs som strävar efter att främja biologisk mångfald.

Därefter är det den 27 april dags för den nationella klädbytardagen som i Vingåker hålls i Studiefrämjandets lokaler.

Västra Vingåkers Hembygdsförening

Skapad av: Anna Averheim Osmark (2024-03-24 09:17:33) Kontakta föreningen