För första gången i tävlingens 48-åriga historia vann Fagereds Pastorats hembygdsförening!

Söndagen 21/4 avgjordes Halländska hembygdsrörelsens stora tävling i frågesport på Solbackens bygdegård i Edenberga, Laholm. 80 besökare kom för att se de 13 tävlande lagen med fem i varje lag (65 personer) fundera över rätt svar i årets femton finalfrågor.

Det lag som träffade in allra flest rätt svar (och även lyckades hålla avstånd ända fram till målgång) var Fagereds Pastorats Hembygdsförening med siffrorna: 12 rätt av tävlingen 15 frågor.

För att utse tvåan och trean fick ytterligare frågor användas och även en utslagsfråga, vilket innebar att Veddige-Ås-Sällstorps hembygdsgille kom på andra plats och Veinge hembygdsförening blev trea.

Grattis Fagereds Pastorats hembygdsförening!

Nästa år arrangeras tävlingen i Halmstads hembygdskrets och årets därpå avfiras 50-års jubileum med Varbergs hembygdskrets som arrangör.

Halländska hembygdsrörelsen

Skapad av: Kerstin Hultin (2024-03-28 10:34:28) Kontakta föreningen