Söndagen den 24 mars var det Kulturdag i Slättåkra med årsmöte i Halmstadskretsen. I samband med årsmötet delas det ut en hedersnål med lagerkrans och det är endast en person per år i kretsen som kan erhålla denna nål.

I år var det vår Gunvor Holmgren som förtjänstfullt fick erhålla denna nål. Men tyvärr kunde inte Gunvor närvara vid årsmötet för att ta emot gåvan, utan vi kom hem till henne och lämnade diplom, nål samt vacker blombukett.

Motivering till Sveriges Hembygdsförbunds Hedersnål med lagerkrans till Gunvor Holmgren.

Gunvor Holmgren är en idérik person när det gäller att förnya arbetet i hembygdsföreningen och göra dess samlingar mer tillgängliga för medlemmarna. Gunvor är aktiv och har varit så i många år inom hembygdsrörelsen. Styrelsearbete under flera år, initiativtagare till nya Hembygdsboken, torpinventering, fotografering av alla byggnader såväl industrier som gårdar och bostadshus i Getinge och Rävinge. Gunvor är en uppskattad föredragshållare om bl.a. Getinges original, likaså årliga gravvandringar. Hennes stora gärning finner vi inom dokumentering och digitalisering av föreningens arkiv. Gunvor är mycket engagerad och lägger ner ett oerhört arbete för att forska fram och dokumentera uppgifter om det som berör Getinge och Rävinge.

Vi kan varmt rekommendera henne till hedersnål med lagerkrans.

Getinge 2023-11-16

Getinge-Rävinge Hembygdsförening