Lördagen den 29/4 hölls årsmötet på Ullevi hembygdsgård.

Styrelsen efter årsmötet: Ordförande Per Dellrud, Hallsta. Ordinarie ledamöter: Cecilia af Klinteberg, Hammersta, Peter Kankaanpää, Ullevi, Gunilla Persson, Bergvik och Nick Kankaanpää, Ullevi.

Ersättare: Göran Bengtsson, Stockholm/Stora Hammarbosätter, Elisabeth Husborn, Hammersta och Kjell Lennmark, Kärrstugan.

Revisorer Birgitta Lundberg, Täby, och Ulrika Lennmark, Bromma/Stora Hammarbosäter. Revisorssuppleanter, Mauritz Wallin, Hammersta, och Bertil Karlsson, Sjöåsa/Nyköping.

Valberedning: Anna Palm, sammankallande, och Jan Björckebaum, båda Björndalen.

Bengt Landin och Janne Björckebaum planerar för bygdevandring till Skottvångs Gruva. Mauritz Wallin erbjöd att vi får komma och titta på hans tomt.

Ordförande Per Dellrud tackade mötets ordförande Bertil Karlsson för sin insats som mötesordförande med blommor.

Ordförande Per tackade valberedningens Anna Palm och Janne Björckebaum för sina fina insatser i valberedningen, trädgårdsarbetet kring Hembygdsgården samt planering och genomförande av bygdevandringarna.

Ordförande Per Dellrud gav varsin hedernål till Bengt och Kerstin Landin som tack för många år av fina bidrag till bygden i form av historier, bygdevandringar, kulturupplevelser mm!

Bengt Landin berättade historia om 3 st Marior, Maria Eleonora som stannat vid Drottningsbordet norr om Laxne, Maria som råkade ut för tvegifte eftersom hon trodde att hennes man var stupad i krig och Dillnäs kyrkas Mariaaltarskåp från 1700-talet.

Gåsinge Dillnäs Hembygdsförening

Skapad av: Gunilla Persson (2021-08-05 17:39:01) Kontakta föreningen