Drängsereds hembygdsförening finns i Hylte kommun, Torups församling.
Föreningen bildades 1952 och huserar sedan 1955 på torpet Lugnet.

Lugnet omnämns första gången 1696 i kyrkoböckerna, då fem öre skänktes till kyrkan.
Denna gamla stuga var i dåligt skick inköptes i början av 1900-talet en 1800-talsstuga, som bygdes upp, som ersättning för den gamla.
Lugnet har blivit en central plats för diverse aktiviteter för bygdens folk.
Till midsommar och herrarnas våffeldag, gästas vi även av många utflyttade samt andra gäster.

Föreningen har ett museum på ovanvåningen i församlingshemmet. Här finns en gammal skolsal uppställd samt övrigt material från bygden.

Genom att ansvara för Bygdebladet, som ges ut sex gånger om året, svarar föreningen för information till bygden och kan därigenom knyta an mellan då och nu.

Allt arbete utförs ideellt. Vi se Er gärna, som besökare hos oss samt som medlemmar.

Är du med på Facebook?
Gilla oss gärna där och blir informerat om senaste nyheter!
Klicka på Facebook bilden och du kommer fram till rätt sida.

Drängsereds Hembygdsförening

Skapad av: Drängsereds Hembygdsförening (2015-02-24 08:49:11) Kontakta föreningen
Ändrad av: Drängsereds Hembygdsförening (2015-02-24 09:14:42) Kontakta föreningen