Om oss

Ytterhogdals hembygdsförening bildades år 1954 i samband med att familjen Östlund gav gården Gammelträde som gåva till föreningen. Seden bildandet är Gammelträde föreningens hembygdsgård. Föreningen skall verka för att kärleken till hembygden ökar och kunskapen om hembygden vidgas samt att kulturföremål vårdas och bevaras.

Föreningen har en minnesfond som till exempel kan användas för att hedra bortgången eller jubilar av något slag, eller för att fira någon överhuvudtaget. Samma bankgiro som för inbetalning av medlemsavgift används, men kom ihåg att ange vem gåvan avser och vem som är avsändare! Kupan (Röda korset) i Ytterhogdal tar också emot gåvor till Hembygdsföreningen. Fondens behållning används för underhåll och förnyelse av Hembygdsgården eller liknande.

Klicka här för information om hur du blir medlem!