Om oss

Villstads socken, som har gett hembygdsförening sitt namn, ligger i västra Småland vid väg 26 (Nissastigen) söder om Gislaved. Tätorterna i församlingen är Smålandsstenar med ca 4500 invånare och Skeppshult med ca 700. Smålandsstenar har fått sitt namn efter fem stora domarringar som ligger strax utanför samhället. De ansågs, då de upptäcktes på 1820-talet, vara de förnämsta i Småland. Hembygdsgården ligger i anslutning till domarringarna och det finns vägskyltar både vid Nissastigen och vägen mot Värnamo.

Några fakta:

• Föreningen har ca 450 medlemmar.
  • Våra samlingar omfattar drygt 5000 föremål.
  • Våra äldre hus är från 17- och 1800-talet.
  • I hembygdsgården finns också ett museeum där vi har arkiv och textilrum men även ett rum för 1900-talsföremål. Se länkarna.
  • Vi vårdar också ett gammalt hus inne i samhället Smålandsstenar som i folkmun kallas Emelias stuga, samt en skvaltkvarn i Österån med namnet Släthults kvarn.
  • Flera fornlämningar finns i socknen.
  • Vi tar gärna emot grupper för guidade visningar. Hembygdsgården är öppen för besökare vissa kvällar under sommaren. Se vårt sommarprogram.

Välkommen!