Om oss

Hjärtat för hembygdsföreningen är Kjugekull. Här bjuds du på en spännande upptäcktsfärd i en sägen omspunnen miljö bland väldiga klippblock, berghällar, jättegrytor, skog, hed och sällsynta växter.  När du har nått toppen av kullen har du en fantastisk utsikt ut över Ivösjön.

Villands härads hembygdsförening bildades den 8 februari 1937.Genom en donation av ägarinnan till Bäcklunds fastighet på Kjugekull och lån i Fjälkinge Sparbank blev föreningen ägare till 18 tunnland mark. Detta natursköna markområde kom genom ideellt arbete att utveckla sig till hembygdspark och hjärtat i hembygdsföreningen. Anläggningen invigdes den 29 juni 1947 av landshövding A. E. Rodhe.

Hembygdsföreningen hembygdsgård med hembygdsmuseum och café brann ner till grunden natten till den 19 juli 2020. Inga av inventarierna i byggnaden kunde räddas. En ny hembygdsgård invigdes den 10 april 2022 i oktober

På festplatsen anordnas  aktiviteter. Störst är midsommarfirandet med musik, tombola, underhållning för barnen, ringdans runt midsommarstången och dansuppvisning av ett folkdanslag mm.